NYT and Reporter Revkin Issue ‘Correction’ – Admits ‘Error’ in Front Page Global Warming Article Touted By Gore!


By: - Climate DepotMay 2, 2009 8:03 AM

Washington, DC – The New York Times has issued a “climate correction” for an “error” in its April 24, 2009 (posted online April 23) high profile front page global warming article that was touted by former Vice President Al Gore during his Congressional testimony as evidence that industry was clouding the science of climate change. [ See: Gore Mouthing-Off About Make-Believe Madoffs & NYT Corrects Article Gore Cited in Congressional Testimony]

But just little more than a week after publishing the front page article, The New York Times and reporter Andrew Revkin have now admitted the article “erred” on a key point. Revkin wrote about the now defunct Global Climate Coalition and documents that suggest the group had scientists on board in the 1990’s who claimed “the science backing the role of greenhouse gases in global warming could not be refuted.” As Climate Depot exclusively reported, Revkin’s article came under immediate fire from scientists and others who called into question the central claims and the accuracy of the story.

In a May 2, 2009 post titled “A Climate Correction”, Revkin and the New York Times wrote: “The article cited a ‘backgrounder’ that laid out the coalition’s public stance, published in the early 1990s and distributed widely to lawmakers and journalists. However, the article failed to note a later version of the backgrounder that included language that conformed to the scientific advisory committee’s conclusion. The amended version, which was brought to the attention of The Times by a reader, acknowledged the consensus that greenhouse gases could contribute to warming. What scientists disagreed about, it said, was ‘the rate and magnitude of the ‘enhanced greenhouse effect’ (warming) that will result.'”

The New York Times also posted an “Editors’ Note” on May 2 with the same correction.

In addition, the original Times article now has a May 2 “Editors’ Note” and Revkin’s Dot Earth Blog has a note, “describing an error in the news story.”

Australian Paleoclimate researcher Dr. Robert M. “Bob” Carter was the first to dismiss the NYT’s Revkin article as “strange, silly even.”

Carter wrote to Climate Depot on April 23, 2009:

Revkin’s latest article in the New York Times makes for strange reading; silly, even. For though the technical experts may have been advising (for some strange, doubtless self-interested reason) this: “even as the coalition worked to sway opinion, its own scientific and technical experts were advising that the science backing the role of greenhouse gases in global warming could not be refuted”, I’ll eat my hat if anyone could show that was actually the case at any time since 1990. My guess is that Revkin — like all other promulgators of AGW (anthropogenic global warming) hysteria throughout the media and scientific communities — is starting to really feel the weight of the evidence that shows all too clearly that dangerous AGW is a myth, and is simply thrashing around in any and every direction to try to find a way of continuing to obfuscate the issue until December. #

UK’s Lord Christopher Monckton was even more outraged and accused the New York Times and Revkin of “deliberate misrepresentation” in climate article and of writing a “mendacious article.”

Monckton wrote the following to New York Times Public Editor and Readers’ Representative Clark Hoyt, Esq., on April 28, 2009:

The New York Times guidelines for staff writers on ‘Journalistic Ethics’ begin by stating the principles that all journalists should respect: impartiality and neutrality; integrity; and avoidance of conflicts of interest. Andrew Revkin’s front-page article on Friday, 24 April, 2009, falsely alleging that a coalition of energy corporations had for many years acted like tobacco corporations, misrepresenting advice from its own scientists about the supposed threat of “global warming”, offends grievously against all of these principles.” To read Monckton’s full note to New York Times see here:

Related Links:

NYT’s Revkin: ‘lowers himself to the level of debate we’re used to seeing from the likes of George Monbiot’

Geologist Chides Revkin of New York Times for ‘Strange, Silly’ Climate Article – April 23, 2009

UK’s Lord Monckton continues attack on NYT’s Revkin for ‘mendacious article’

Lord Monckton accuses NYT’s Revkin of ‘deliberate misrepresentation’ in climate article

Gore Mouthing-Off About Make-Believe Madoffs

More Than 700 International Scientists Dissent Over Man-Made Global Warming Claims

Andrew Revkin’s attempt to smear skeptics detailed! – March 10, 2009

Update: More Revkin Woes – Was Climatologist Christy accurately quoted in NYT? – March 11, 2009

Challenge to Andrew Revkin of NYT From Marc Morano – January 16, 2009

CBS Newsman Charles Osgood A Climate Skeptic? Questions Whether Quiet Sun May ‘Counteract’ Global Warming – April 21, 2009

CBS News reporter compares global warming skeptics to be the equivalent of “Holocaust deniers.” – 2006

Scientists Counter AP Article Promoting Computer Model Climate Fears – September 24, 2007

Newsweek’s Climate Editorial Screed Violates Basic Standards of Journalism – August 5, 2007

Media Covering Up UN Global Warming Report’s Political Agenda, Senator Inhofe Charges – January 31, 2007

“Hot & Cold Media Spin: A Challenge To Journalists Who Cover Global Warming” -September 25, 2006

ABCNEWS Climate Reporter: ‘Scientists tell us civilization as we know it is over’

“I don’t like the word ‘Balance”- Says ABC News Global Warming Reporter – October 30, 2006

New York Times Op-Ed Heat Wave Hype Melts Under Scrutiny NY Times Aug 2006 oped

BROKAW’S OBJECTIVITY COMPROMISED IN GLOBAL WARMING SPECIAL – July 11, 2006

AP INCORRECTLY CLAIMS SCIENTISTS PRAISE GORE’S MOVIE June 27, 2006

CNN Anchor Cited Fictional Hollywood Global Warming Movie, The Day After Tomorrow, to Defend His Science Reporting – October 3, 2006

Newsweek Admits Error on 70’s Predictions of Coming Ice Age – October 24, 2006

US SENATE GLOBAL WARMING MEDIA HEARING EXPOSED ALARMIST MEDIA – December 6, 2006